Wokół ronda Kujawskiego zmiany. Kierowcy myślą, jak omijać Kujawską, a piesi od zebr woleliby kładkę

Czytaj dalej
Fot. Dariusz Bloch
Justyna Tota

Wokół ronda Kujawskiego zmiany. Kierowcy myślą, jak omijać Kujawską, a piesi od zebr woleliby kładkę

Justyna Tota

- Korek rozpoczął się z chwilą skrętu przy Zielonych Arkadach. Dotarcie do skrzyżowania Wojska Polskiego z Trasą Uniwersytecką, a więc mniej niż pół kilometra, zajęło mi 10 minut - opowiada pan Jarosław, który w niedzielę wczesnym popołudniem pokonywał okolice remontowanego ronda Kujawskiego, wokół którego od minionego weekendu obowiązuje nowa organizacja ruchu.

Zgodnie z zapowiedziami, wykonawca przebudowy ul. Kujawskiej, przed przystąpieniem do kolejnego etapu robót, wprowadził zmiany wokół ronda Kujawskiego. Od soboty ruch ze starych jezdni ulic Kujawskiej i fragmentu Solskiego, przylegających do ronda od strony północno-zachodniej, przerzucono na odcinek nowej, wschodniej jezdni ul. Kujawskiej oraz południowej jezdni ul. Wojska Polskiego przy Zielonych Arkadach. Kierowcy poruszający się pomiędzy Zbożowym Rynkiem i rondem Kujawskim muszą być czujni, na nowej jezdni ul. Kujawskiej z dojazdem do Zielonych Arkad obowiązuje łamane pierwszeństwo.

- Rozwiązanie z dwoma minirondkami w pobliżu rozkopanego ronda Kujawskiego to była, jeśli chodzi o tempo przejazdu, autostrada w porównaniu z nowym układem drogowym. Przejeżdżałem tamtędy w niedzielę, wczesnym popołudniem, Kujawską pod górę, a potem w lewo, w stronę Trasy Uniwersyteckiej. Korek rozpoczął się z chwilą skrętu przy Zielonych Arkadach. Dotarcie do skrzyżowania Wojska Polskiego z Trasą Uniwersytecką, a więc mniej niż pół kilometra, zajęło mi 10 minut. W tym czasie mogłem pogapić się na inny sznur samochodów, bardzo powoli dojeżdżający od strony Szwederowa do rondka na Wojska Polskiego, na wysokości Lidla. Jutro, w dzień powszedni, na pewno nie będzie lepiej. Już myślę nad tym, jak ominąć Kujawską, którą do tej pory codziennie jeździłem w drodze do pracy - mówił nam pan Jarosław.

Ponieważ zlikwidowano tymczasowe rondo na Solskiego i Chołoniewskiego, wlot ul. Chołoniewskiego od strony północnej jest wyłączony z ruchu. Do północnego odcinka tej ulicy drogowcy sugeruję dojechać ul. Lenartowicza i Sierocą, co też spotyka się z krytyką. - Na odcinku ul. Sierocej, od Chołoniewskiego do Lenartowicza, już przed zmianą ruchu sytuacja wyglądała dramatycznie ze względu na m.in. dostawcze auta blokujące jezdnię tej wąskiej ulicy - zauważa pan Sebastian. - Teraz, gdy nie można wjechać na osiedle przez Chołoniewskiego, będzie koszmar!

Zmiany w komunikacji miejskiej to likwidacja części dotychczasowych przystanków przy ul. Solskiego i nowe czasowe przystanki autobusowe w obrębie ronda Kujawskiego. Część przystanków przeniesiono na nowe jezdnie - na połączeniu Kujawskiej i Wojska Polskiego, co niektórym w pierwszej dobie przysporzyło kłopotów - szukając ich, pasażerowie spóźniali się na autobusy. A te od soboty kursują według skorygowanych rozkładów. Dotyczy to dziesięciu linii autobusowych - dziennych nr 56, 57, 64, 66, 80, 86, 99 oraz nocnych 31N, 32N, 36N.

W okolicach nowych miejsc przystanków oznakowano poziomo i pionowo tymczasowe zebry. Przejścia dla pieszych przy tymczasowym rondzie na wysokości Lidla przeniesiono na zachodnią stronę skrzyżowania. Część pieszych już po pierwszym dniu zasugerowała, że w okolicach Zielonych Arkad powinna być kładka, która byłaby bezpieczniejszym rozwiązaniem niż pokonywanie trzech zebr przy dużym natężeniu ruchu.

Tymczasem widać postępy prac przy torowisku. Na rondzie Kujawskim ułożone są już pierwsze odcinki szyn i rozjazdów, które umożliwią wyprowadzenie linii w kierunku ul. Solskiego. Budowane są też mury oporowe, by zabezpieczyć torowisko między jezdniami Kujawskiej i przy kościele garnizonowym. Samo zaś rondo Kujawskie jest obniżane o ok. 2 m względem wcześniejszego poziomu, z kolei rondo Bernardyńskie będzie posadowione niemal metr wyżej. Na południowym odcinku Bernardyńskiej przygotowywane jest podłoże pod nową jezdnię i torowisko, ustawiane są krawężniki i obrzeża. Na ul. Bernardyńskiej układ ścieżek i chodników połączy się z traktami spacerowo-rowerowymi na nabrzeżu Brdy. Ciąg Wały Jagiellońskie -Toruńska będzie mieć dwie jezdnie od ul. Długiej do ul. Babia Wieś.

Jak szacuje ZDMiKP, od lutego do końca listopada zrealizowano blisko 30 procent zakresu rzeczowego przebudowy ul. Kujawskiej - największej inwestycji komunikacyjnej w centrum, której wartość prac budowlanych to 168 mln zł.

Justyna Tota

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2024 Polska Press Sp. z o.o.