Ekstra
Magazyn
Ekstra Magazyn

Najlepsze teksty z całej Polski, w każdy piątek dla wszystkich prenumeratorów Cyfrowych. Poznaj Ekstra Magazyn

Prof. Ryszard Bugaj: Niektórzy wyborcy jeszcze nie pokażą PiS żółtej kartki

Czytaj dalej
Fot. Bartek Syta
Dorota Kowalska

Prof. Ryszard Bugaj: Niektórzy wyborcy jeszcze nie pokażą PiS żółtej kartki

Dorota Kowalska

- Mnie się wydaje, że taki kapitał pewnego zawierzenia dla PiS jest dość wysoki i wcale bym nie twierdził, że taśmy Morawieckiego zaważyły na wynikach wyborów - mówi prof. Ryszard Bugaj.

Panie profesorze, jaka to była kampania?
Z mieszanymi uczuciami na nią patrzę. Z jednej strony, była dość żywa. Z drugiej strony - chyba postępuje proces, powiedziałbym, patologizacji kampanii wyborczych: przyśpiewki, bicie rekordów, kto będzie dużej agitował między Jakim i Trzaskowskim - jeden 24 godziny, drugi 36, to przypomina jakieś dziwne stachanowskie czasy. Do mankamentów tej kampanii trzeba też zaliczyć, takie właściwie niczym niepowstrzymane programowe chciejstwo prezentowane przez kandydatów. Najbardziej to widać w Warszawie, może dlatego, że Warszawę widzimy najlepiej, ale festiwal obietnic był niczym nie skrępowany.

Któryś z kandydatów zrobił na panu dobre wrażenie?
W Warszawie, spośród tych, którzy mogą wygrać nie mam swojego kandydata. Chociaż myślę, że bardziej odpowiedzialną osobą i skłonną do polityki, która nie będzie prowadzić do żadnych absurdów jest jednak Trzaskowski. Natomiast wśród tych kandydatów z wielkich miast, na których patrzę z pewną sympatią jest chyba Majchrowski w Krakowie: dosyć powściągliwy, merytoryczny. To jest bardzo ważne.

Tak, prezydent Jacek Majchrowski stwierdził, że nie będzie obiecywał rzeczy, których zrobić nie może, krakowianie go znają, wiedzą, jakim jest włodarzem, więc nie będzie nikomu niczego udowadniał.
No właśnie.

A jakaś kampania, jakieś działania kandydatów, które pan zapamiętał, które się panu podobały, które czymś pana uderzyły?
Szukam w głowie - nic mnie specjalnie nie uderzyło.

Zadając panu to pytanie, też szukam w głowie perełek, ale chyba ich nie było.
Może czegoś nie wiemy, ale chyba nic takiego się nie wydarzyło. Widziałem w czwartek w telewizji spotkanie młodego Płażyńskiego z dotychczasowym prezydentem Gdańska i...

Tak, obaj częstowali gdańszczan rano ciastkami i spotkali się całkiem przypadkowo na ulicach miasta.
Właśnie. To są konkurenci, ale w sposób przyjazny się przywitali, zamienili parę słów. Moim zdaniem, to dobry standard.

A nie zaskoczyło pana wystąpienie Patryka Jakiego z Solidarnej Polski?
No tak, ale nawet nie chce się tego komentować, bo Jaki występujący z partii, Jaki bezpartyjny, to wzorzec komunistyczny - istniał wtedy gatunek bezpartyjnych komunistów. Patryk Jaki jest takim bezpartyjnym pisowcem, to nie ulega wątpliwości. Ruch całkowicie propagandowy, na który zresztą nikt się chyba nie nabrał.

To była bardzo partyjna, polityczna kampania. Prawo i Sprawiedliwość było w nią bardzo zaangażowane. Po kraju jeździł premier Mateusz Morawiecki, ale jeździł i prezes Jarosław Kaczyński. Widać było, że PiS-owi bardzo na tych wyborach zależy.
Prawu i Sprawiedliwości niewątpliwie bardzo na tych wyborach zależy, ale i opozycja, czyli przede wszystkim Platforma Obywatelska bardzo się starała. Myślę sobie, że wszyscy słusznie uważają, iż efekt tej kampanii wyborczej będzie silnie rzutował na wybory parlamentarne, które dla tych podmiotów politycznych są ważne. Jeżeli ktoś odniesie sukces, to się to odbije na postawach i nastrojach wyborców, będzie się na nie przekładać. Ten, kto wygra będzie mógł powiedzieć, że cieszy się większym zaufaniem, że ogólna opcja tego ugrupowania jest przyjmowana z satysfakcją przez większość wyborców.

Pana zdaniem, Mateusz Morawiecki sprawdził się jako twarz kampanii prowadzonej przez PiS?

Pozostało jeszcze 78% treści.

Jeżeli chcesz przeczytać ten artykuł, wykup dostęp.

Zaloguj się, by czytać artykuł w całości
  • Prenumerata cyfrowa

    Czytaj ten i wszystkie artykuły w ramach prenumeraty już od 2,46 zł dziennie.

    już od
    2,46
    /dzień
Aktywujesz kod bez rejestracji

Odblokowujesz dostęp jednorazowo, tylko na tej przeglądarce. Jeżeli chcesz w przyszłości wrócić do tego artykułu, skorzystaj z opcji aktywacji kodu z rejestracją - zarejestruj się.

Klikając w przycisk "Aktywuj kod i czytaj bez rejestracji" potwierdzam, że zapoznałem/am się z treścią informacji o zamówieniu oraz, nadto że żądam rozpoczęcia dostarczenia treści cyfrowych przed upływem terminu do odstąpienia od umowy w związku z czym utracę prawo do odstąpienia od umowy i wiem, że usługa jest odpłatna.

odzyskaj hasło

Klikając w przycisk "Aktywuj kod i zaloguj się" potwierdzam, że zapoznałem/am się z treścią informacji o zamówieniu oraz, nadto że żądam rozpoczęcia dostarczenia treści cyfrowych przed upływem terminu do odstąpienia od umowy w związku z czym utracę prawo do odstąpienia od umowy i wiem, że usługa jest odpłatna.

Aby móc przetwarzać Twoje dane osobowe w postaci adresu e-mail dla celów przedstawiania informacji handlowych na temat naszych towarów lub usług za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej, prosimy Cię o wyrażenie poniżej wskazanych zgód.

Pamiętaj, w każdej chwili możesz cofnąć zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych. Cofnięcie zgody nie wpłynie jednak na zgodność z prawem przetwarzania przez nas Twoich danych osobowych przed wycofaniem zgody. Szczegóły dotyczące wycofania zgody znajdziesz w swoim profilu.

Administratorem Twoich danych osobowych jest spółka Polska Press Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, ul. Domaniewska 45, 02-672 Warszawa. Szczegółowe zasady przetwarzania danych osobowych przez Polska Press oraz uprawnienia użytkowników Serwisu Polskatimes z tym związane zawarte są w naszej Polityce Prywatności.

Twoje dane osobowe będą przetwarzane przez nas w szczególności w celu wykonania umowy (usługa świadczona drogą elektroniczną), w celach marketingowych w zakresie udzielonych zgód, jak też w innych celach marketingowych na podstawie naszego uzasadnionego interesu. Podanie przez Ciebie danych osobowych jest dobrowolne. Przysługuje Ci prawo do żądania od nas dostępu do swoich danych osobowych, prawo do ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych a także prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania przez nas Twoich danych osobowych. Więcej na temat Twoich uprawnień oraz celów przetwarzania danych przeczytasz w naszej Polityce Prywatności.

* Jeżeli klikniesz „Zaznacz wszystkie poniższe zgody” automatycznie zaznaczasz wszystkie zgody. Możesz też zaznaczyć lub odznaczyć każdą ze zgód z osobna.

** Zgoda wymagana.

Klikając w przycisk "Aktywuj kod i zarejestruj się" potwierdzam, że zapoznałem/am się z treścią informacji o zamówieniu oraz, nadto że żądam rozpoczęcia dostarczenia treści cyfrowych przed upływem terminu do odstąpienia od umowy w związku z czym utracę prawo do odstąpienia od umowy i wiem, że usługa jest odpłatna.

Dorota Kowalska

Dodaj pierwszy komentarz

Komentowanie artykułu dostępne jest tylko dla zalogowanych użytkowników, którzy mają do niego dostęp.
Zaloguj się

plus.expressbydgoski.pl

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2018 Polska Press Sp. z o.o.