Ekstra
Magazyn
Ekstra Magazyn

Najlepsze teksty z całej Polski, w każdy piątek dla wszystkich prenumeratorów Cyfrowych. Poznaj Ekstra Magazyn

Pięć dni z Rubensem. Kto zostawił ślad na bezcennym dziele mistrza?

Czytaj dalej
Fot. Piotr Targowski
Grzegorz Kończewski

Pięć dni z Rubensem. Kto zostawił ślad na bezcennym dziele mistrza?

Grzegorz Kończewski

Naukowcy z Uniwersytetu Mikołaja Kopernika za pomocą skonstruowanego na uczelni tomografu optycznego analizowali już dzieła m.in. Leonarda da Vinci i Vincenta van Gogha. Ostatnio zaś badali strukturę i stan zachowania ogromnych, bo o powierzchni przekraczającej 200 mkw., malowideł Petera Paula Rubensa, znajdujących się na na suficie Whitehall Banqueting House w Londynie.

O Rubensie słyszał chyba każdy. Nawet jeśli trudno od ręki wskazać jakieś konkretne dzieła tego urodzonego w 1577 roku flamandzkiego mistrza, jednego z najwybitniejszych twórców epoki baroku, to skojarzenie z rubensowskimi kształtami jest jak najbardziej na miejscu.

Rubens był nie tylko świetnym malarzem, ale i - jak dzisiaj moglibyśmy powiedzieć - biznesmenem, który stworzył świetnie funkcjonującą firmę o profilu artystycznym. O zlecenia raczej nie musiał się martwić - to do niego pukali przedstawiciele najznakomitszych dworów europejskich i to w takiej liczbie, że - by wyrobić się ze zleceniami - mistrz zatrudniał cały sztab uczniów i pomocników. Jego pracowni przypisuje się łącznie ok. 1400 obrazów. Nawet gdyby artysta malował jeden obraz za drugim, to nie wystarczyłoby mu życia na stworzenie tych wszystkich dzieł. Wiadomo, że perfekcyjnie projektował kompozycje obrazów, wykonywał szkice rysunkowe i malarskie, malował najważniejsze postaci, a resztą pracy... obdzielał swoich uczniów.

Obrazy przyjechały w rolkach

Skąd takie zainteresowanie twórczością Rubensa u współczesnych mu monarchów? Ano stąd choćby, że flamandzki mistrz z powodzeniem uprawiał malarstwo historyzująco-mitologiczne, przedstawiając władców w sposób wyidealizowany, podkreślający ich boskie wręcz cechy. Chyba najbardziej znanym cyklem tego typu dużych obrazów jest ten przedstawiający dzieje królowej Francji Marii Medycejskiej, przeznaczony do pałacu Luksemburskiego, który obecnie można podziwiać w Luwrze. Ale zamówienie nadeszło też z Londynu.

- Karol I Stuart zlecił Rubensowi namalowanie cyklu dziewięciu obrazów gloryfikujących jego ojca Jakuba I, króla Szkocji i Anglii, pierwszego z dynastii Stuartów. Namalowane na płótnie ogromne obrazy (największy mierzy 6 na 9 metrów) miały trafić właśnie na sklepienie Banqueting House, a więc sali balowej pałacu Whitehall, rezydencji brytyjskich monarchów, która - licząc 1500 pokoi -uchodziła za największą w Europie. Rubens namalował obrazy w Antwerpii, do Londynu przywieziono je w rolkach, napięto na krosna i w 1636 roku zainstalowano na suficie. Było to coś naprawdę unikatowego - przyznaje dr Magdalena Iwanicka z Instytutu Zabytkoznawstwa i Konserwatorstwa UMK, która wraz z prof. Piotrem Targowskim z Instytutu Fizyki UMK prowadziła niedawno badania londyńskich dzieł Rubensa.

Co odkryli badacze na słynnych dziełach sztuki? Przeczytasz w dalszej części artykułu

Pozostało jeszcze 62% treści.

Jeżeli chcesz przeczytać ten artykuł, wykup dostęp.

Zaloguj się, by czytać artykuł w całości
  • Prenumerata cyfrowa

    Czytaj ten i wszystkie artykuły w ramach prenumeraty już od 2,46 zł dziennie.

    już od
    2,46
    /dzień
Aktywujesz kod bez rejestracji

Odblokowujesz dostęp jednorazowo, tylko na tej przeglądarce. Jeżeli chcesz w przyszłości wrócić do tego artykułu, skorzystaj z opcji aktywacji kodu z rejestracją - zarejestruj się.

Klikając w przycisk "Aktywuj kod i czytaj bez rejestracji" potwierdzam, że zapoznałem/am się z treścią informacji o zamówieniu oraz, nadto że żądam rozpoczęcia dostarczenia treści cyfrowych przed upływem terminu do odstąpienia od umowy w związku z czym utracę prawo do odstąpienia od umowy i wiem, że usługa jest odpłatna.

odzyskaj hasło

Klikając w przycisk "Aktywuj kod i zaloguj się" potwierdzam, że zapoznałem/am się z treścią informacji o zamówieniu oraz, nadto że żądam rozpoczęcia dostarczenia treści cyfrowych przed upływem terminu do odstąpienia od umowy w związku z czym utracę prawo do odstąpienia od umowy i wiem, że usługa jest odpłatna.

Aby móc przetwarzać Twoje dane osobowe w postaci adresu e-mail dla celów przedstawiania informacji handlowych na temat naszych towarów lub usług za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej, prosimy Cię o wyrażenie poniżej wskazanych zgód.

Pamiętaj, w każdej chwili możesz cofnąć zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych. Cofnięcie zgody nie wpłynie jednak na zgodność z prawem przetwarzania przez nas Twoich danych osobowych przed wycofaniem zgody. Szczegóły dotyczące wycofania zgody znajdziesz w swoim profilu.

Administratorem Twoich danych osobowych jest spółka Polska Press Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, ul. Domaniewska 45, 02-672 Warszawa. Szczegółowe zasady przetwarzania danych osobowych przez Polska Press oraz uprawnienia użytkowników Serwisu Polskatimes z tym związane zawarte są w naszej Polityce Prywatności.

Twoje dane osobowe będą przetwarzane przez nas w szczególności w celu wykonania umowy (usługa świadczona drogą elektroniczną), w celach marketingowych w zakresie udzielonych zgód, jak też w innych celach marketingowych na podstawie naszego uzasadnionego interesu. Podanie przez Ciebie danych osobowych jest dobrowolne. Przysługuje Ci prawo do żądania od nas dostępu do swoich danych osobowych, prawo do ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych a także prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania przez nas Twoich danych osobowych. Więcej na temat Twoich uprawnień oraz celów przetwarzania danych przeczytasz w naszej Polityce Prywatności.

* Jeżeli klikniesz „Zaznacz wszystkie poniższe zgody” automatycznie zaznaczasz wszystkie zgody. Możesz też zaznaczyć lub odznaczyć każdą ze zgód z osobna.

** Zgoda wymagana.

Klikając w przycisk "Aktywuj kod i zarejestruj się" potwierdzam, że zapoznałem/am się z treścią informacji o zamówieniu oraz, nadto że żądam rozpoczęcia dostarczenia treści cyfrowych przed upływem terminu do odstąpienia od umowy w związku z czym utracę prawo do odstąpienia od umowy i wiem, że usługa jest odpłatna.

Grzegorz Kończewski

W związku z ciszą wyborczą komentarze zostały wyłączone, zapraszamy z powrotem w niedzielę wieczorem.

plus.expressbydgoski.pl

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2018 Polska Press Sp. z o.o.