Kanał na Nakielskiej w Bydgoszczy, czyli znowu później

Czytaj dalej
Wojciech Mąka

Kanał na Nakielskiej w Bydgoszczy, czyli znowu później

Wojciech Mąka

Olbrzymia przebudowa ulicy Nakielskiej w Bydgoszczy będzie opóźniona. Dopiero trwają prace projektowe, a roboty miały ruszyć na początku 2020 r.

Miasto z wielkim zadęciem ogłosiło sukces przebudowy Nakieklskiej w ub. roku Prace dotyczą odcinka długości 3 km od Bronikowskiego do Łochowskiej. Mają kosztować ok. 40 mln zł.

Do końca roku miała też zostać zawarta umowa z wykonawcą dopiero „koncepcji” na rozszerzenie zakresu projektowania na odcinku aż do ulicy Nasypowej oraz na remont pozostałego, wjazdowej części trasy w ul. Nakielskiej - aż do ronda Grunwaldzkiego.

Nikt nie wie?

Warunek rozpoczęcia prac był jeden - oddanie do użytku ulicy Grunwaldzkiej.

A tam nie poszło, jak trzeba. Zdaniem ratusza, wojewoda Mikołaj Bogdanowicz przez ponad 200 dni nie wydał miastu trzech działek, niezbędnych do wykonania prac w ramach rozbudowy ulicy Grunwaldzkiej. - Są niewielkie opóźnienia - przyznaje ostrożnie człowiek związany ze środowiskiem drogowców. - na razie nikt nie wie, co z Nakielską. Przecież sSześć nieruchomości jest do wywłaszczenia.

- Realizacja jest przesądzona. W perspektywie finansowej miasta są już zabezpieczone na ten cel pieniądze - mówił niedawno Mirosław Kozłowicz, zastępca prezydenta Bydgoszczy.

Kanał

Sam Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji zaczyna widzieć problemy. - Jesteśmy na końcu prac związanych z opracowaniem koncepcji dla Nakielskiej - mówi Krzysztof Kosiedowski, rzecznik ZDMiKP. - Z pewnością należy zwrócić uwagę na ogromny zakres i złożoność robót, które trzeba będzie przeprowadzić przy przebudowie całej infrastruktury podziemnej. Bardzo duża liczba kabli, rur, kanałów. Woda, gaz, kanaliza, kanały... Kolejnym etapem będzie - na podstawie opracowania, zlecenie wykonania projektu budowlanego, od którego zacznie się budowa...

Plan przebudowy ul. Nakielskiej zakłada poszerzenie jezdni do czterech pasów.

Ale nie ma to służyć zmianie charakteru ulicy w arterię szybkiego ruchu. - Chcemy upłynnić ruch indywidualny i komunikację miejską, ale nie oznacza to budowy po dwa pasy w obu kierunkach. Nie chcemy wyrywać jej komunikacyjnie z okolicznej zabudowy. - Tak jak do tej pory ma służyć tutejszym mieszkańcom - wyjaśniał w ubiegłym roku Włodzimierz Palicki, projektant przebudowy.

- Tylko dwa zewnętrzne pasy będą służyły komunikacji indywidualnej. Pasy wewnętrzne będą buspasami przeznaczonymi wyłącznie dla autobusów. Będą mogły z nich korzystać jeszcze pojazdy skręcające w lewo do posesji.

Przebudowa skrzyżowań

- Planujemy wprowadzić przystanki wiedeńskie, czyli z wyniesioną powierzchnią na pasach ruchu indywidualnego - zapowiadał projektant. - Piesi będą wkraczali na jezdnie spod wiat do autobusu zatrzymującego się na środkowym pasie. Aby uzyskać poprawę ruchu indywidualnego, planujemy przebudowę kluczowych skrzyżowań: z ul. Bronikowskiego, Widok, Pijarów i Wiśniową. Będą rozbudowane, by zwiększyła się ich przepustowość na sygnalizacji świetlnej.

Niestety wydaje się, że na razie nic z tego w miarę szybko nie wyniknie.

Droga nie dla ciężkich

Część zmian bowiem rozbija się o bijatykę miasta z Centrum Handlowym „Rondo” i dojazd do hipermarketu przy rondzie Grunwaldzkim.

- Otrzymałem koncepcję przebudowy układu drogowego umożliwiającego swobodny dojazd do DH Rondo - pisze w interpelacji do prezydenta miasta Szymon Róg, radny PiS. Chodziło o wykorzystanie ulicy Dolina do ruchu ciężkich pojazdów.

Okazuje się, że Centrum Handlowe „Rondo” - „nie wyraziło zgody” na wykorzystanie drogi wewnętrznej”, bo jest ona prywatną własnością.

Problem polega także na tym, że „warunki geometryczne” jezdni na tego rodzaju wykorzystanie ulicy nie pozwalają.

Czyli z przebudowy, w tym miejscu przewidującej m.in. postawienie sygnalizacji świetlnej - nici.

Robią i robią

Tymczasem praca drogowców w Bydgoszczy wre. Przebudowywana jest ulica Kujawska, którą ma biec tramwaj. Trwa przebudowa Grunwaldzkiej, mieszkańcy Kapuścisk też nie narzekają na brak atrakcji, bo właśnie ruszyły prace przy kładzeniu torowiska wzdłuż Szpitalnej. W nocy z 24 sierpnia zostanie przywrócony ruch na wyjątkowo ważnym skrzyżowaniu ul. Wojska Polskiego i ul. Magnuszewskiej .

Wojciech Mąka

Komentarze

1
Komentowanie artykułu dostępne jest tylko dla zalogowanych użytkowników, którzy mają do niego dostęp.
Zaloguj się

Domin

ZDMiKP próbuje przykryć opóźnienie i swoją nieudolność "wojewodą i marketem". A przecież w pierwszym etapie budowa Nakielskiej ma objąć odcinek od Lisiej do Nasypowej. Tutaj nie są problemem ciężarówki, ale zgodnie z Nowym Studium; przebudowa wiaduktu, budowa tramwaju do Plażowej i P&R przy węźle z obwodnicą zachodnią środmieścia. Ciekawe, czy Ratusz wystosował choć jeden wniosek do PKP w tej sprawie. PKP - to jest prawdziwe zagrożenie przeudowy Nakielskiej. Przewiduję że mieszkańcy Miedzynia doczekają się tej ulicy najwcześniej za 10 lat!
Dominik

plus.expressbydgoski.pl

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2019 Polska Press Sp. z o.o.