Jastrzębie-Zdrój: Autobusy za darmo pojadą od 1 września. Kto skorzysta z darmowej komunikacji?

Czytaj dalej
Fot. UM Jastrzębie-Zdrój
Bartosz Wojsa

Jastrzębie-Zdrój: Autobusy za darmo pojadą od 1 września. Kto skorzysta z darmowej komunikacji?

Bartosz Wojsa

Stało się. Radni z Jastrzębia-Zdroju przyjęli uchwałę dotyczącą przeznaczenia pieniędzy na organizację darmowych przejazdów autobusami dla dzieci, młodzieży i studentów. Z darmowej komunikacji będzie można korzystać z tego już od 1 września.

To już oficjalne! W Jastrzębiu-Zdroju od 1 września funkcjonować będzie bezpłatna komunikacja miejska dla dzieci, młodzieży i studentów. Wiąże się to jednak ze zwiększeniem wpłaty miasta do kasy Międzygminnego Związku Komunikacyjnego, który organizuje przejazdy autobusami w Jastrzębiu. Miasto zapłaci o 1,3 mln zł więcej, czyli łącznie... blisko 14 mln złotych.

Ostatnia sesja nadzwyczajna, podczas której debatowano na temat przeznaczenia pieniędzy na organizację bezpłatnej komunikacji w mieście, była bardzo burzliwa.

Trwała blisko 4 godziny. Nie zabrakło ostrej wymiany zdań pomiędzy radnymi Prawa i Sprawiedliwości i prezydent Anną Hetman (popieraną przez Platformę Obywatelską), która darmowa komunikację obiecała podczas kampanii wyborczej. Radni mieli wiele wątpliwości, ale ostatecznie, gdy przyszło do głosowania nad uchwałą, większość - niespodziewanie - zagłosowało „za”.

Taka decyzja dziwi, bo wcześniej nie zostawiali na pomyśle suchej nitki. Nie zgadzali się oni m.in. z wyliczeniami władz i MZK, według których organizacja darmowej komunikacji w tym roku pochłonie 432 tys. zł z budżetu, a w przyszłym roku... 1,3 mln zł.

To oznacza, że miasto będzie wpłacać jeszcze więcej do kasy Związku.

Jastrzębie: Młodzi pojadą autobusami za darmo
Bartosz Wojsa Jastrzębie: Młodzi pojadą autobusami za darmo

- Moim zdaniem te koszta mogą maksymalnie osiągnąć nawet 3,5 mln zł. Nie zgadzam się z wzorem przedstawionym przez miasto. Trzeba wziąć pod uwagę to, że młodzi ludzie będą z tej komunikacji korzystać częściej, a nie tylko do przyjazdu i powrotu ze szkoły - mówił Piotr Szereda, radny PiS.

A jak bezpłatne przejazdy będą funkcjonować w praktyce? W magistracie tłumaczą, że do przejazdu za darmo wystarczy „Karta Jastrzębianina”, którą wyrobić będzie można prawdopodobnie już od przyszłego tygodnia w biurze MZK przy ul. Przemysłowej 1 wJastrzębiu. Można to zrobić bezpłatnie. - Będzie to e-bilet z taryfą 0 zł, wydawany dzieciom do 7. roku życia, uczniom i studentom na podstawie ważnej legitymacji szkolnej lub studenckiej.

- W przypadku dzieci młodszych wystarczy oświadczenie rodziców, którzy potwierdzą, że maluch mieszka w Jastrzębiu. Ważność karty będzie przedłużana co roku po okazaniu ważnej legitymacji - tłumaczy Katarzyna Wołczańska, rzeczniczka jastrzębskiego magistratu.

Pasażer korzystający z karty będzie musiał, tak jak do tej pory, odbijać ją na elektronicznym czytniku.

Jeśli tego nie zrobi, będzie to traktowane jak jazda bez biletu, a mandat wynosi wówczas 120 zł. Bezpłatna komunikacja obowiązuje wyłącznie w granicach miasta. Jeśli ktoś chce wyjechać poza miasto, musieć mieć dodatkowo zwykły e-bilet lub kupić bilet u kierowcy.

- To dopiero pierwszy etap realizacji moich zamierzeń. Propozycja wdrożenia komunikacji za 0 złotych dla wszystkich mieszkańców jest wciąż aktualna. Pracujemy nad tym rozwiązaniem - zapowiada prezydent Anna Hetman

Jastrzębie-Zdrój dołącza do miast w woj. śląskim, w których funkcjonuje bezpłatna komunikacja miejska.
W zasadzie w każdym z miast, w których funkcjonują bezpłatne przejazdy autobusami, organizacja takiego przedsięwzięcia wygląda inaczej.

Jastrzębie: Młodzi pojadą autobusami za darmo
Bartosz Wojsa Jastrzębie: Młodzi pojadą autobusami za darmo

W Żorach, dla przykładu, działa siedem specjalnie wyznaczonych linii (od 01 do 07), którymi wszyscy mieszkańcy i przyjezdni mogą jeździć w granicach miasta.

Z kolei w Rudzie Śląskiej mają dwie darmowe linie autobusowe (W1 i W2), które kursują w każdą sobotę i niedzielę.

W Rybniku darmowej komunikacji nie ma, ale władze zdecydowały o obniżeniu cen biletów autobusowych, jednocześnie podnosząc opłaty na parkingach miejskich. Wszystko po to, by zachęcić mieszkańców do przesiadki z samochodów do autobusów i tym samym zmniejszenia korków oraz zanieczyszczeń powstających w mieście.

Bartosz Wojsa

Z Dziennikiem Zachodnim związany jestem od 16. roku życia, czyli już od 8 lat. Na początku pracowałem w rybnickim oddziale redakcji, później w oddziale Śląsk, w Wydarzeniach, a teraz - w Newsroomie. Na co dzień zajmuję się m.in. tematami związanymi z górnictwem, edukacją i sprawami społecznymi. Piszę też o sprawach lifestylowych, kryminalnych, a także tych związanych ze zwierzętami. Do tego wszystkiego prowadzę program wideo TyDZień, który jest podsumowaniem wydarzeń każdego minionego tygodnia. Urodziłem się w Jastrzębiu-Zdroju, ale obecnie mieszkam w Katowicach. Jestem dumnym opiekunem 1,5-rocznego psa Atreusa, szpica miniaturowego. W wolnych chwilach gram na pianinie i spędzam czas z najbliższymi.

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2024 Polska Press Sp. z o.o.