Droga S5 Poznań - Wrocław: Drogowcy wracają na budowę. Podpisano umowy

Czytaj dalej
Fot. Dariusz Bloch
Grzegorz Okoński

Droga S5 Poznań - Wrocław: Drogowcy wracają na budowę. Podpisano umowy

Grzegorz Okoński

Droga ekspresowa S5 na odcinkach Poznań - Wronczyn i Wronczyn – Kościan będzie dalej budowana. Dokończona będzie też droga zbiorcza nr 1 do drogi ekspresowej S5 i węzeł Konarzewo. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała w poniedziałek dwie stosowne umowy z firmą Colas Polska. Kiedy droga S5 na tych odcinkach będzie przejezdna?

Dokończenie drogi ekspresowej S5 Poznań – Wronczyn nie jest jedynym zaplanowanym zadaniem, koniecznym do oddania do ruchu tego odcinka jeszcze w tym roku. Trzeba jeszcze rozstrzygnąć przetargi m.in. na wykonanie oznakowania poziomego i pionowego oraz na montaż ogrodzenia.

Budowa drogi S5: prace mają zakończyć się w tym roku

- Zadaniem Colas Polska będzie dokończenie budowy drogi zbiorczej nr 1 i węzła Konarzewo

– informuje GDDKiA. - Wartość umowy to 3 194 933,12 zł. Prace mają rozpocząć się jeszcze we wtorek 3 września, a wykonawca ma na nie 61 dni. Druga umowa obejmuje wykonanie robót drogowych dla połączenia dwóch odcinków drogi S5 (Poznań - Wronczyn i Wronczyn - Kościan). Wartość umowy to 4 234 660,79 zł. Przekazanie placu budowy jeszcze w tym tygodniu, natomiast prace rozpoczną się od 9 września po przełożeniu ruchu na drogę zbiorczą nr 2 – czas realizacji to 57 dni.

Czytaj też: Droga S5: budowa odcinka S5 Poznań Wronczyn - będą kolejne przetargi na dokończenie. GDDKiA podpisała też umowę z wykonawcą

Także jeszcze w tym roku, w czwartym kwartale, mają być oddane dla ruchu dwa pozostałe wielkopolskie odcinki S5 – czyli droga od Wronczyna poprzez Kościan do Radomicka o łącznej długości około 35 kilometrów. Jeśliby do tego doszło, to Wielkopolska wejdzie w nowy rok już z ekspresowym połączeniem drogowym z Wrocławiem.

Budowa S5: opóźnienie inwestycji

Zawarcie umów cieszy tym bardziej, że jeszcze w lipcu wielkopolski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad informował o otwarciu ofert w przetargu na dokończenie drogi ekspresowej S5 na 15,5-kilometrowym odcinku drogi ekspresowej od węzła na autostradzie A2 w Poznaniu do Wronczyna. Wówczas żadna z trzech złożonych propozycji nie była zgodna z budżetem zamawiającego: Budimex zaproponował 23,621 mln zł, Strabag – 25,78 mln zł, a MBS Budownictwo – 14,971 mln zł, przy czym inwestor chciał przeznaczyć na przeprowadzenie prac kwotę 12,010 mln zł.

Budowa tej drogi została przerwana w czerwcu, gdy wykonawca, firma Toto Construzioni Generali, zszedł z budowy, a po kilku dniach, gdy nie reagował na wezwania do powrotu ze strony GDDKiA, ta wypowiedziała mu umowę.

- Na początku lipca ogłoszono przetarg na uzupełnienie robót na jezdni lewej niewykonanych przed oddaniem do ruchu w dniu 29 grudnia ub. roku drogi ekspresowej S5 na odcinku Poznań – Wronczyn. Wykonanie prac będzie możliwe dopiero wtedy, kiedy ruch zostanie przełożony na jezdnię prawą, na której prace mają się wkrótce zakończyć, a sierpniu ma nastąpić przełożenie ruchu – informowała w lipcu GDDKiA Poznań.

W czasie pierwszego etapu prac inwestor planował m.in.: odtworzenie trasy i punktów wysokościowych, pomiar powykonawczy zrealizowanych obiektów inżynierskich, oznakowanie poziome w ciągu głównym S5 oraz na drogach poprzecznych w ciągu obiektów inżynierskich, oznakowanie pionowe wraz z elementami bezpieczeństwa ruchu drogowego, montaż barier ochronnych, wykonanie przeciwspadków na obiektach inżynierskich, a także ekranów przeciwolśnieniowych.

Czytaj też: Budowa drogi ekspresowej S5: dlaczego inwestycja jest opóźniona?

Na drugim etapie prac – ujętym w planie 90-dniowym - przewidziano zbudowanie ogrodzenia drogowego wraz z bramami i furtkami, ekranów akustycznych, płotków herpetologicznych, kanalizacji (teletechnika) na potrzeby utrzymania drogi oraz bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Grzegorz Okoński

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2024 Polska Press Sp. z o.o.