Czy rząd wybuduje nam ekspresową „dziesiątkę”?

Czytaj dalej
Fot. Mariusz Kapala
Marek Weckwerth

Czy rząd wybuduje nam ekspresową „dziesiątkę”?

Marek Weckwerth

S5 na pewno powstanie, ale co do S10 można mieć wątpliwości. Nowy rząd zamierza ciąć koszty w programie dróg krajowych.

Na pozór nic się nie zmieniło - w rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.) znajdują się dwie najważniejsze dla województwa kujawsko-pomorskiego inwestycje: budowa ekspresowej S5 od południowo-zachodniej granicy regionu do Nowych Marz oraz S10 między Bydgoszczą a Toruniem.

Co prawda wiceminister infrastruktury i budownictwa Jerzy Szmit zapewnił w Sejmie, iż nowy rząd nie uchyla się od wykonania Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023, ale wyliczył, że zakontraktowane zostały prace o wartości 32,5 mld zł i toczą się negocjacje na kolejne inwestycje za prawie 79 mld zł. Sam minister Andrzej Adamczyk powiedział, że priorytetem rządu jest dokończenie głównych osi komunikacyjnych.

Program opracowany przez rząd Ewy Kopacz szacowany był na 107 mld zł, za co miało powstać jeszcze 3,9 tys. km autostrad i dróg szybkiego ruchu oraz ok. 50 obwodnic.

Minister Adamczyk chce szukać oszczędności, a te to m.in. zmiana sposobu budowania dróg i zmiana standardu niektórych. Mówi się więc o zmianie planów „ekspresówek” na drogi w standardzie 2+1, czyli w drogi wyposażone w dwa pasy ruchu w jednym kierunku i jeden w przeciwnym. Taki układ pasów zmieniałby się co kilka kilometrów, aby możliwe było swobodne wyprzedzanie.

- Budowa S5 nie jest zagrożona, bo podpisano już wszystkie umowy i są na to pieniądze. Zagrożona może być S10 między Bydgoszczą a Toruniem - uważa poseł PO Paweł Olszewski, były wiceminister infrastruktury. - Jeśli nowy rząd stwierdzi, że nie ma na to pieniędzy, to wskażę mu źródła finansowania. One zostały już wyszczególnione w Programie Budowy Dróg Krajowych. Tak jak obiecałem, będę robił wszystko, aby droga powstała.

Poseł Olszewski wystosował interpelację do ministra infrastruktury, przypominając że ta inwestycja powinna być zrealizowana zgodnie z harmonogramem latach 2017-2020. W drugiej interpelacji polityk pyta o budowę obwodnic Sępólna Krajeńskiego i Kamienia Krajeńskiego, które powinny powstać w latach 2020-2024.

Bydgoski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad już w październiku ogłosił przetarg na wykonanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego dla drogi ekspresowej S10 na odcinku Bydgoszcz - Toruń. Dokument ma być gotowy w drugim kwartale przyszłego roku. Dwa lata później wojewoda powinien wydać zezwolenie na budowę i powinny rozpocząć się roboty budowlane.

Marek Weckwerth

Dziennikarz "Gazety Pomorskiej" specjalizujący się tematyce bezpieczeństwa ruchu drogowego, transportu, gospodarki oraz turystyki i krajoznawstwa. Zainteresowania: turystyka, rekreacja i sport, kajakarstwo, historia, polityka. Instruktor, komandor spływów i wypraw kajakowych, autor podręczników dla kajakarzy i setek artykułów prasowych z tego zakresu. Rekordzista Polski w pływaniu kajakiem rzekami pod prąd od ujścia do źródła. Magister nauk politycznych po uczelniach w Poznaniu i Bydgoszczy.

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2024 Polska Press Sp. z o.o.