Sławomir Bobbe

Bydgoszcz tramwajami stoi. Kiedy w końcu zacznie nimi jeździć?

Wjazd na most Kazimierza Wielkiego „na zamek” już się nie sprawdza. Nowa przeprawa ma rozładować sytuację na drodze Fot. Dariusz Bloch Wjazd na most Kazimierza Wielkiego „na zamek” już się nie sprawdza. Nowa przeprawa ma rozładować sytuację na drodze
Sławomir Bobbe

Trasa tramwajowa do Fordonu jest najdłuższą z wybudowanych po 1988 roku. I co z tego?

Sieć tramwajowa w Bydgoszczy jest wytyczona tak, iż sprawia wrażenie, że projektanci chcieli zniechęcić pasażerów do jazdy tramwajami. Ten pogląd zaburza nieco nowa linia do Fordonu, długa na 10 kilometrów, najdłuższa z wybudowanych w Polsce po 1989 roku. Kuriozalnie wygląda połączenie tramwajowe z tzw. Górnym Tarasem. Żeby ze Wzgórza Wolności zjechać do rondo Bernardyńskie, trzeba przejechać przez całą dzielnicę, odwiedzić Wyżyny, zahaczyć o Kapuściska i Babią Wieś, by po pół godzinie dojechać na miejsce. Gdyby tramwaj zjeżdżał w linii prostej z ronda Kujawskiego, pokonanie trasy zajęłoby mu dwie minuty.

Podobnie sytuacja wygląda z dojazdem na pętlę na ul. Wyścigowej. Z Kapuścisk można byłoby tam dojechać w pięć minut - można byłoby, gdyby były położone tory. A że nie są, to pasażer musi po drodze odwiedzić rondo Toruńskie, rondo Fordońskie (na których tramwaj karnie czeka na światłach) i przejechać pół ulicy Fordońskiej, by dojechać do celu. A to przecież właśnie tramwaj - na razie, niestety, w założeniach - ma być tym środkiem transportu miejskiego, którym najszybciej można się przemieszczać. Na szczęście sytuacja pasażerów ma się zmienić i to w ciągu kilku najbliższych lat. Na początku października Bydgoszcz podpisała bowiem dwie ważne umowy, dzięki którym sfinansuje dwa duże projekty komunikacyjne. Jeden dotyczy modernizacji infrastruktury torowej na ul. Toruńskiej (na odcinku od ronda Toruńskiego do Spokojnej i od zajezdni tramwajowej do ul. Spadzistej). Kosztem 44 milionów złotych (unijne dofinansowanie wyniosło prawie 27 milionów złotych) powstanie zupełnie nowa pętla „Stomil”, a wszystkie przystanki na tej trasie zostaną odnowione. Pasażerowie docenią nie tylko to - na trasie zostanie wprowadzony system ITS (Inteligentne Systemy Transportowe), dzięki czemu również trasa tramwajowa z Łęgnowa zyska priorytet na skrzyżowaniach - „zielona” sygnalizacja to szybsze dotarcie do centrum miasta i konkretne zyski w czasie podróży.

w dalszej części artykułu

  • co ma się zmienić w ciągu kilku najbliższych lat w komunikacji miejskiej
  • najważniejsze inwestycje, które ułatwią jazdę po Bydgoszczy
  • dlaczego ulice w Bydgoszczy tak się korkują?
Pozostało jeszcze 76% treści.

Jeżeli chcesz przeczytać ten artykuł, wykup dostęp.

Zaloguj się, by czytać artykuł w całości
  • Prenumerata cyfrowa

    Czytaj ten i wszystkie artykuły w ramach prenumeraty już od 2,46 zł dziennie.

    już od
    2,46
    /dzień
Sławomir Bobbe

Dodaj pierwszy komentarz

Komentowanie artykułu dostępne jest tylko dla zalogowanych użytkowników, którzy mają do niego dostęp.
Zaloguj się

plus.expressbydgoski.pl

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2020 Polska Press Sp. z o.o.